Cause and Prevention

Take Prescribed Calories, Stay Healthy – “निर्धारित कैलोरीज लें, स्वस्थ रहें”

Category: Cause and Prevention Written by Jaswinder Singh / August 16, 2016

निर्धारित कैलोरीज लें, स्वस्थ रहें 

व्यक्ति की आयु, प्रकृति, कार्य आदि कुछ ऐसी बातें हैं जिनको ध्यान में रखकर ही उसके लिए कैलोरीज निर्धारित होती है | यदि वह इसका पालन करे तो वह पूर्ण स्वस्थ रह सकता है | फिर भी कुछ दे रहे हैं यहाँ | 

एक व्यस्क पुरुष को 2500 से 3500 कैलोरीज प्रतिदिन चाहिए |

एक महिला को 2100 से 2500 कैलोरीज रोजाना चाहिए | 

चाहे एक व्यक्ति 2500 कैलोरीज से अपना काम चला सकता है, फिर भी कुछ व्यक्तियों को 3000, 3200 या 3500 कैलोरीज भी चाहिए | इसी प्रकार महिलाओं को भी अपने शरीर, काम, प्रकृति, क्षमता के अनुसार कैलोरीज चाहिए | 

शरीर को चलाने के लिए उर्जा चाहिए | कैलोरीज ही उसके लिए उर्जा है | यही शरीर को क्रियाशील बनाता है |

वास्तव में कैलोरी एक ताप-इकाई है | यही ताप-उर्जा है | 

एक कैलोरी उतने को कहते हैं, जितनी गर्मी से एक लीटर पानी का तापक्रम एक डिग्री से.ग्रे. बढ़ सके |

याद रखें कि एक ग्राम प्रोटीन में चार कैलोरी होती हैं | और एक ग्राम कार्बोहाइड्रेट में भी चार कलोरी ही होती है | जबकि एक ग्राम वसा में 9 कैलोरी होती है | वसा मतलब चर्बी |

केवल प्रोटीन, कार्बोहाइड्रेट या वसा ही नहीं, खनिज, लवण आदि भी तो हमारे भोजन में होते हैं, जो उर्जा देते हैं |

भोजन तभी पचता है जब इसमें प्रोटीन, कार्बोहाइड्रेट वसा, लवण, खनिज मतलब सब तत्त्व होने चाहिए | संतुलित आहार ही हमें निरोग रख सकता है |  इसी से हम संतुष्ट रह सकते हैं |

भोजन तभी पचता है जब इस्मने प्रोटीन, कार्बोहाइड्रेट वसा, लवण, खनिज मतलव सब तत्त्व होने चाहिए | संतुलित आहार ही हमें निरोग रख सकता है | इसी से हम संतुष्ट रह सकते हैं |

हमें अपने शरीर से काम लेने के लिए रोगों से बचने के लिए, शरीर को स्वस्थ रखने के लिए ऊपर बताई कुछ बातों को ध्यान में रखना चाहिए | उसकों जीवन में धारण कर, जिंदादिल जिंदगी जीनी चाहिए |

Take Prescribed Calories, Stay Healthy

The person’s age, the nature, function, and some things that are keeping in mind the calories for him is determined. If he completes it, he can stay healthy is to follow. However, here are some.

An adult male needs 2,500 to 3,500 calories per day.

2500 to 2100 calories a day for a woman.

Whether a person could run its course by 2500 calories, some 3,000 persons, 3,200 or 3,500 calories needed. Similarly, women also your body, work, nature, according to the capacity required calories.

The body needs energy to run. For it is energy calories. That makes the body active.

The calorie is a heat-unit. That is thermal energy.

Says a number of calories, the more heat a liter of water one degree Sekgre temperatures. To increase.

Remember that in a gram of protein contains four calories. And a gram of carbohydrate has only four Klori. While a gram of fat has 9 calories. Mean fat fat.

Only protein, carbohydrate or fat, not just minerals, salts, etc. are in our food, which give energy.

Only when food is digested protein, fat, carbohydrates, salts, minerals, all elements must be meant. Balanced diet can keep us sane. By this we can be satisfied.

When food is digested only Ismne protein, carbohydrates, fats, salts, minerals Mtlv all the elements should be. Balanced diet can keep us sane. By this we can be satisfied.

We work with your body to avoid diseases, the body, the above few things to keep in mind. Uskon holding in life, to live life alive.

Thank for sharing!

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